14 Ağustos 2012 Salı

NBA'de Değişen Güç Dengeleri

Bu yazıyı yazmayı uzun zamandır planlıyordum aslında, son Howard takasından sonra da zamanının geldiğini düşündüm. Lig bambaşka bir hal almaya başladı çünkü, süperstarlar bir bir toplanıyorlar aynı takımlara. Amaç aynı; yüzük almak. Yüzük almak tabi ki çok önemli bir olay bu oyunda, bu ligde. Ama yine de bir şeylerin yanlış yapıldığı hissi de uyanıyor çoğu izleyicide.


Bu aralar çokça duymaya başlamışsınızdır; "NBA'in eski tadı kalmadı, eski heyecanı yok, eskiden böyle miydi?" vb cümleleri. Herkes ikiye bölünmüş durumda. Bir bölüm bu görüşe katılırken diğer bölüm tamamiyle reddedip artık daha zevkli olduğunu savunuyor. Daha zevkli diyen bölümün de yeni nesil NBA seyircileri olduğunu belirtmek isterim, eskilerden de çok çok nadir de olsa "Şu an daha zevkli bir lig" diyenler var.

Bana sorarsanız ben de eski izleyicilerden olarak ligin son halini pek ilgi çekici bulmuyorum. Çoğu maç izlenmiyor bile, lig zevkli diyenler için söylüyorum, hanginiz bir Toronto-Cleveland maçını ilgi çekici buluyorsunuz? Veya bir Hornets-Wizards maçına ne dersiniz? Bobcats'in maçlarını da 4 gözle beklediğinizi itiraf edin hadi, hatta bundan sonra Magic de çok ilgi çekici maçlara imza atacaktır, kaçırmasanız iyi edersiniz.

Bu takımların maçları izlenmiyor, izlense bile hava atışı yapılmadan uyuyakalınması kaçınılmaz. O derece sıkıcı karşılaşmalar, bu maçlara taraftar çekmek de kolay değil. Üstüne para verseniz gitmeyecek adamlar var. "Ligin popülaritesi artsın diye bunlara izin veriliyor." derken izleyici kaybedildiğinin de farkında olmak gerek aslında. Eskiden mesela, az önce saydığım takımların maçları daha çok izlenirdi, en azından izlenirdi. Toronto Chris Bosh için, Cleveland'ı söylemiyorum bile, Orlando izlenirdi, Phoenix izlenirdi. Artık izlenmeyecekler.


Çekişme ne alemde peki? Ben bir çekişme göremiyorum; Miami Lakers Oklahoma üçlüsü arasında geçecek sezon. Halbuki bir kaç sezon öncesine kadar da net bir şekilde gördüğümüz gibi, her bir süperyıldız bir takımı playofflarda ileri götürmek için yeterli. Ama süperyıldızsız çoğu takım bir hiç durumunda. Bakın Bulls'a, en yakın örnek onlar. Rose sakatlandı, ortada takım kalmadı. Bakın Magic'e, Howard oynamayınca sayı atamıyorlar. Cleveland'a bakın, Lebron gittikten sonra iyi oynadıkları tek maç yok. Toronto öyle keza, Bosh gittikten sonra adam gibi galibiyet yüzü göremediler. Phoenix'e de tanık olacağız, Nash'siz nasıl dibe vuracaklar bakalım. Hornets'i de gördük ayrıca Chris Paul'süz.

Dediğim gibi, eskiden çok fazla takımın şampiyonluk şansı vardı. Hemen her takımın bir süperyıldızı vardı, takımlar arasında uçurum yoktu. Herkes herkesi yenebiliyordu, şimdi öyle mi? Bazı takımların iki, bazılarının 3 hatta 4 süperyıldızı var. E bu ligde her saniye bir süperyıldız da yetişmediğine göre en fazla 10 takım dışında hepsi boş kalıyor. İyi oyuncuları var belki ama süperyıldızları yok. Bazılarının adam gibi oyuncusu bile yok. Bobcats'in çoğu takımı yenmesi imkansız, Kings'in öyle, Raptors'un öyle, Cleveland'ın öyle. Bu takımların play-offa girme şansı bile yok. Yer işgal ediyorlar sadece o kadar.

Siz kendi tuttuğunuz takımdan düşünün mesela, futbol takımı ama. X takımının taraftarısınız, takımınıza bir yıldız oyuncu buldunuz, yetiştirdiniz geliştirdiniz. Bir kaç sezon oynadı, parladığı an hop büyük bir takım geldi aldı. Yine eliniz boş kaldınız, yeni bir yıldız çıkana kadar bekleme moduna geçtiniz. Yenisi geldiğinde o da gidecek gerçi, siz de biliyorsunuz. Bu gerçekten üzücü bir durum, taraftarlar içinse hayattan soğuma nedeni. Lebron formalarının yakıldığı günleri unutanınız var mı?


Sonuç olarak; böyle bir kaç takımın arasında geçen bir ligin zevkli olduğunu kim söyleyebilir ki? Nash-Kobe-Artest-Gasol-Howard 5i ile başa çıkabilecek takım sayısı en fazla 5 6 tane. Gerisi çok zor. Şunu kabul ediyorum bakın, bu 5i izlemek çok zevkli olacaktır. Miami-Lakers olsun, OKC-Miami olsun, diğer büyük takımların birbirleriyle yaptıkları maçlar çok çok keyifli geçecektir. Ama ya diğer maçlar? Bu süperyıldızlar takımlarında kalsaydı eğer daha çok zevkli maç izleyecektik. Bu şuna benziyor, ağzınıza her seferinde birer sakız atarak daha uzun süre tat almak mı, yoksa hepsini aynı anda atıp daha kısa zamanda daha çok tat almak mı? Ben olayın süreklilik tarafında olduğumdan daha çok keyifli maç isterdim. Tek maçta aşırı eğlenip sonra orta düzey bir Avrupa Ligi takımı kalitesindeki takımların maçlarını izlemek zorunda kalmak hiç de hoş bir durum değil çünkü.

Peki kim bunun suçlusu? Bunun için kimseyi suçlayamazsınız aslında, NBA yönetimini de suçlayamazsınız, oyuncuları da suçlayamazsınız. Herkes yüzük kazanmak ister, oyuncuların mentaliteleri bu yüzden biraz daha değişmiş durumda bu yıllarda. Aceleci davrandıklarını söyleyebiliriz ama, Lebron bir kaç sezon daha kalabilirdi mesela. Ama Nash artık kariyerini noktalamak üzere, onun Lakers seçimi beni mutlu etti örneğin. Yüzük almasını umuyorum Nash'in.


Burda Oklahoma City Thunder'a da kısa bir paragraf ayırmadan geçersem ayıp olurdu. Draftlarla kurdukları 2 süperyıldızlı kadroları ve yanlarıına yerleştirdikleri muhteşem ek parçalarla gerçekten bileklerinin haklarıyla bu noktaya geldiler. Kadrolarını korumayı başarırlarsa bir kaç sezon içerisinde bir yüzük onları bekliyor bana kalırsa, kaldı ki bu Lakers ile Batı'da başa çıkabilecek tek takım görünümündeler. İşin özü; Thunder yönetimini oldukça başarılı buluyorum.

Durum özetle böyle, NBA'de güç dengeleri artık allak bullak. Güçlü takımlar daha da güçleniyor, zayıf takımlar daha da zayıf hale geliyor. Aradaki makas iyice açılıyor, yeni sezonda artık çok daha az zevkli maç izleyeceğiz, çok daha az takımın maçını takip edeceğiz. Bu maçlarda geçen sezonlara göre daha fazla zevk alacağız ama, çok az böyle maç olacak. Çünkü bu kadrolara sahip takım sayısı az. Yine de herkesin zevki kendine, böyle olmasından hoşnut olan da var. Biz yine de NBA NBA'dir diyerek keyif almaya çalışalım her maçtan, bakalım bu dengeler nereye kadar bozulacak?

Blog yazarına ulaşmak için " http://twitter.com/#!/eraykskci "  adresini takip edebilirsiniz.

Gün içerisinde sorularınızı ve önerilerinizi bu twitter adresinden bana ulaştırabilirsiniz. Herkese iyi günler.

11 yorum:

  1. ağbi nba ne siktirikten bişey oldu öyle ya. tıpkı barça ve realli la liga gibi. şampiyonluk adayları sezon başından belii gibi. cık cık cık...

    YanıtlaSil
  2. Ben bu görüşe katılmıyorum.Yani Nba'in eski tadı kalmadı,eski heyecan yok görüşlerine.Ben kendimden örnek vereyim.2000li yılların başında da Lakerslıydım 2006da dibe vurduğumuz zamanlarda da öyle.Ben Lakers maçının olmadığı bir günde kalkıp Raptors,Bobcats veya Bucks maçı izlerim.Hem de keyif alarak yaparım bunu.Çünkü o adamlar evet belki Lakers'ta veya Miami'de oynayanlar kadar şanslı değiller ama bu işi en iyi yapan adamlar.Bu işi profesyonel olarak yapan adamlar.Milyonlarca gencin hayali olan şeyi kendi hayatlarında gerçeğe dönüştürmüş olanlar.O yüzden onlar da ellerinden geldikçe bu işi en iyi seviyede yapmaya çalışıyorlar.O maçlardan hiçbir zaman bir MIA-LAL maçı kadar zevk alamayacaksınız evet doğru ama her maçın da öyle olması gerekmiyor zaten.Ben kendimi sadık bir NBA izleyici olarak tanımlıyorsam -ki benim gibi çok insan olduğunu da biliyorum- kalkıp o maçı izlerim arkadaş.O sahada oynayan adamların emeğine saygıyı gösteririm.Ve eminim birçoğunuz da maçlara ya da orada oynayan adamlara o gözle baktıkça o maçları izlemek de o kadar işkence gelmeyecek(Bu arada Bobcats-Cavs maçlarını tenzih ettiğimi belirteyim :):)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eski NBA'cilerdenmişsin en azından. Sözlerim biraz da daha yeni yeni NBA takip etmeye başlayıp çok bilgi sahibiymiş gibi konuşanlara. Saygı duyuyorum görüşüne yani :)

      Sil
  3. tamamen saçmalık.. süperligden örnek vereyim fenerli ve ya galatasaraylı bir adam canı sıkılınca falan kasımpaşa maçını izlemez tuttuğu takımınkini izler olay bu kadar basittir çoğu kişiye görede aynıdır bu olay tuttuğun takımın maçlarını izlersin ha bazen farklı maçları da izlersin ki bu çok nadir olur bundan da zevk almayı bekleme zaten ki bence çekişme oldukca iyi oldu spurs ve chiago yu bi kenara atmıssın bu arada doğu ve batı iyice çekişmeli ki bence bu sene knicks de baya iyi şeyler yapıcak örnekler çok bu durumla ilgili la liga premier lig süper lig fransa bundesliga her ligde sayılı takım vardır ve o maçlar izlenir sizin ki biraz abestlik her maçta aynı şeyi yaşıyamazsın

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin görüşü kendine, saçmalık diyemezsin yani. Sırf o yüzden görüşüne saygı duyamıyorum, zaten görüşlere saygı duymayan biri için bu da önemli olmaz, o yüzden uzatmaya gerek görmüyorum.

      Sil
  4. Lütfen yorumlarınızı biraz saygılı girin ya katılıyorsanız da bunu söylemenin bir adabı vardır.
    ...
    Bence de NBA gerçekten kötü hale geldi parası olan konuşuyor bunun için bir şey yapabilecek tek kurum yine nba yönetimi bakalım neler olacağını yıllar gösterecek

    YanıtlaSil
  5. Sadece Nash için kalkıp Phoenix maçını izlediğim için görüşlerine katılmamam imkansız ama ben bu ligin zevksiz olacağına inanmıyorum.sen belli ki regular season izleyenlerdensin benim gibi . benim olayım şu : basketbolunu sevdiğim adam nerde oynuyosa ben onun maçını izlerim . senelerdir kobe-dirk-nash için DAL-LAL-PHO maçlarını kaçırmam.ayrıca her ligde bobcats kings gibi takımlar olmalı abi . onlara efsane rookieler gidiyor.sırf o rookieler için izlenir maçlar.gerçi geçen senenin rookieleri bende hayal kırıklığı yarattı orası ayrı konu.uzun lafın kısası abicim;griffin için LAC izleyen bulursun howard için LAL dirk için DAL daha çok sayarım sana , sen boşver Tyreke Evans için SAC izlemesinler.

    YanıtlaSil
  6. basketbol hakkında yazılar yazacak yazarlar aranıyor. irtibat mutluvenazli@gmail.com site www.nbagunlukleri.com

    YanıtlaSil
  7. Bana göre Nba eski kıvamında olmayacak.Yıldızların bir takımda toplanması maçları sıradan hale getircek bazı maçlar haricinde çok merak edilicek heyecanla izliceğimiz türde maçlar kalmayacak.Eskiden kimin yüzüğü alacağı bilinmezken şuanda yüzüğü kimin alacağı çok belirgin.Dünyanın en popüler liginin bu denli bir hal alması Nba tarihini ve saygınlığını etkileyecek gibi gözüküyor.İlerki sezonları düşünürsek sıradan bir lig haline gelicek,örneğin Lakers'ın olduğu bir ligde Bobcast'in şampiyon olma olasılığınn Fenerbahçe Ülker'in olduğu bir ligde Pınarkarşıyaka'nın şampiyon olma olasılığından daha az olduğunu söyleyebiliriz.Yani Nba bu şekilde devam ederse ve yönetim bir çözüm bulamazsa bundan zararlı çıkcaklarını söyleyebilirim.

    YanıtlaSil
  8. Çok doğru bi yazı eskiden neredeyse her takımda bir süper star vardı garnettli minesotta pierceli boston melolu denver arenaslı wizards t-macli houston nashli suns falan fakat boston big 3 kurduktan sonra her takım big 3 oluşturma çabasına girdi hatta şu an big 5 oluşturma çabası var önümüzdeki seneler draft sayesinde düzelir umarım fakat lakers miami boston gibi takımlar bobcatse wizardsa falan süperstar kaptıracağını sanmıyorum hemen kaparlar

    YanıtlaSil
  9. Abi kalkmış Süper Lig ile NBA'i karşılaştırıyor. İkisi aynı şey mi Allah aşkına. Bir Galatasaray'ı, Fenerbahçe'yi veya Beşiktaş'ı tutuşunla, Miami Heat'i veya LA Lakers'ı tutuşun bir mi? Birine gönül vermişsindir, diğerini sempati duyduğun için tutmuşsundur. He tabi NBA takımlarına da gönül verenler var, onlar ayrı. Ben bir OKC taraftarı olarak diğer maçları da güzel bir şekilde izlerim. Çünkü basketbolu seviyorum. Bu yazıda da hem katıldığım hemde katılmadığım noktalar var ama eline sağlık güzel yazmışsın, yazıyorsun.

    YanıtlaSil